Hoe we heel eenvoudig calcium, proteïnen en omega 3 vetzuren uit plantaardige voeding kunnen halen.

Waarin vinden we calcium? 
Waarin vinden we proteïnen?
Waarin vinden we omega 3 vetzuren? 

3 vragen waarop wellicht iedereen hetzelfde heeft geantwoord: calcium vinden we in melk, proteïnen in vlees en omega 3 vetzuren in vis. Gelijk heb je, maar weet je ook hoe deze stoffen hierin terecht komen? Hieronder, heel eenvoudig het antwoord:

Calcium

Calcium is een mineraal en dat mineraal zit in de grond. Koeien eten gras en gras zit boordevol calcium. Daarom zit, of eerder gezegd zat er natuurlijke calcium in melk. 

Het is intussen geen geheim meer dat onze zuivelkoeien meestal niet buiten opgroeien, maar binnen worden gehouden. Een koe wordt bevrucht, draagt haar jong gedurende 9 maanden, heeft haar jong, dat jong wordt meteen weggenomen (en wordt zelf niet met moedermelk gevoed), de koe wordt 3x per dag gemelkt en wordt meteen terug bevrucht. Zij eten vandaag geen gras meer maar droge voeding en bijgevolg bevat hun melk dus ook geen natuurlijke calcium meer. Als oplossing krijgen de koeien een calcium-supplement. Maar wat als we nu zelf gewoon groene bladgroenten zouden eten? Spinazie, kale, rucola, ... deze groenten zitten allemaal boordevol calcium. Klinkt heel logisch allemaal, maar voor mij was het een zoveelste eye-opener. 

Proteïnen

Proteïnen bestaan uit aminozuren en deze aminozuren vind je in letterlijk bijna alle voeding. Alle voeding bevat dus met andere woorden proteïnen. Zelfs een wortel. Of een donut. Het ene al wat meer dan het andere, maar er bestaat ook een enorme misvatting over het aantal proteïnen dat we 'nodig' hebben. Van de dagelijkse inname aan calorieën heeft je lichaam slechts 5-6% proteïnen nodig. Terwijl de gemiddelde mens zo'n 11-21% consumeert. Zolang we dus gevarieerd eten en voldoende goede calorieën opnemen zou er dus geen probleem mogen zijn. In gevallen waarbij er te weinig geconsumeerd wordt van iets zou er een tekort kunnen ontstaan, maar geef nu zelf toe, wij leven niet echt in een maatschappij waar er te weinig van iets geconsumeerd wordt, toch? Plantaardige voeding hoog in proteïnen zijn bijvoorbeeld: tofu, peulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen, ...), noten en zaden, ... 

Ook voor proteïnen hoef je dus niet noodzakelijk naar dierlijke producten te grijpen. 

Omega 3 vetzuren 

Dat vis op dit moment de meest giftige voeding is die je in de supermarkt kan vinden, laat ik even terzijde. Initieel eten we (vette) vis omdat het boordevol omega 3 vetzuren zit. Het verhaal hier is ongeveer hetzelfde als bij calcium... Vissen eten zeewier en plankton en in zeewier en plankton zitten er omega 3 vetzuren. Uiteraard kan je deze producten niet op dagelijkse basis gaan eten, maar af en toe wat zeekraal of nori is alleen maar gezond en nog eens super lekker ook. Daarnaast kan je ook steeds een omega 3 supplement innemen.